594 private links
Our world is built up of roads and cars to get us to our destination! But what about cycling and even walking? Have we been brainwashed to think that the car is always king?
Via Krister Isaksson's blog, also see masto thread (both in Swedish).
I det här avsnittet samtalar Sofie Helgesson med Till Koglin, lektor och forskare vid Lunds tekniska högskola. Han är kulturgeografen som undervisar ingenjörsstudenter med ett fokus på rättvise- och maktaspekter, om cyklisten i ett trafiksystem som är fyllt av normer och hierarkier.
Direktlänk till mp3 (26 min)
Video by "Not Just Bikes", 2023-04-25.
Delightful and detailed interactive article explaining the physics of a bicycle.
Via Andy Baio.
Cyklar och tillbehör
- https://sportson.se
- https://www.cykloteket.se
- https://www.cykelgross.se (butik och verkstad i Uppsala)
- https://www.velotek.se (butik och verkstad i Uppsala)
- https://www.skitotal.se (butik i Uppsala)
- Cykel-Viktor (verkstad och butik i Uppsala)
- http://stationsgatancykel.com (verkstad och butik i Uppsala)
- http://www.leffescykel.se (verkstad och butik i Uppsala)
- https://www.eriksbergscykel.se (verkstad och butik i Uppsala)
- http://cykelnestors.se (verkstad och begagnade cyklar i Uppsala)
- Rosendal cykel (verkstad och butik i Uppsala)
- https://www.uppsalareturcyklar.se (begagnade cyklar i Uppsala)
- https://jarlacykel.se (butik i Vasastan)
- https://www.cykelcity.se (butik på Södermalm)
- https://cykelspecialisten.com (butik på Södermalm)
- https://www.urbanbikewear.com (verkstad och butik på Södermalm)
- https://www.cykelstaden.se (butik i Vasastan)
- https://www.cykelverket.se (butik på Kungsholmen)
- https://morencykel.se (butik i Kärrtorp), lastcyklar (video)
- https://velo-oxygen.se (butik i Sickla)
- https://enskede-cykel.se
- https://www.tcmcykel.se (butik i Tyresö)
- https://eci.nu (butik och verkstad i Älta)
- https://cykelhuset.com (butik i Upplands Väsby)
- https://www.erlan.se (butik i Varberg)
- https://cykel-experten.se (butik i Malmö)
- https://www.rosebikes.se
- https://www.bikester.se
- https://www.cykelkraft.se
- https://www.cykelringen.se
- https://xxl.se (säljer allt möjligt, även cyklar och tillbehör)
- https://teamsportia.se (säljer allt möjligt, även cyklar och tillbehör)
- https://andtherev.com (bespoke bicycle builder, Södermalm)
- https://www.bike-discount.de (prices in EUR, ships to SWE)
- https://www.bike-components.de (prices in EUR, ships to SWE)
- https://www.bike24.com (prices in EUR, ships to SWE)
- https://www.chainreactioncycles.com (prices in GBP/EUR, ships to SWE)
- https://www.elektrofahrrad24.de (e-bikes and accessories)
- https://www.rei.com (sports gear and clothing, also bikes)
- https://www.bricklanebikes.co.uk (bespoke bicycle builder, London)
Bara tillbehör
- Gusti Läder: sadlar, väskor, handtag, och dylikt
- https://www.dutchbikebits.com (tillbehör, prices in EUR, ships to SWE)
Bara verkstad
- http://www.hokarangenicentrum.se/olssons-cykelverkstad
- https://bagarmossenscykelkok.se (ideell förening, gör-det-själv verkstad i Bagarmossen)
Andras listor
- Bästa sajterna för cykel och tillbehör - Cyklistbloggen
- https://cykelpendlare.blogspot.com/p/blog-page_31.html
Inte en rekommendation av någon butik - gör din egen bedömning innan du handlar!
- https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220912-2
- https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220912-1
EU:s medlemsländer producerade 13.5 miljoner cyklar (med eller utan elassistans) under 2021, en ökning med 11% jämfört med 2020.
De största EU-producenterna var Portugal (2.9m), Rumänien (2.5m) och Italien (1.9m).
Sverige, Danmark och Finland producerade jämförelsevis få cyklar (ca hundra tusen sammantaget, varav majoriteten i Sverige).
Under 2021 exporterade EU:s medlemsländer 1.5 miljoner icke-elektriska cyklar (en ökning med 16% jämfört med 2020) plus drygt 300 tusen elektriska cyklar (ökning med 15%).
Importen uppgick till drygt 5.7 miljoner cyklar plus ca 1.1 miljoner elektriska cyklar (ökning med 17% och 37%, respektive).
De största importländerna utanför EU för icke-elektriska cyklar var Kambodja (27%), Taiwan (26%), Kina (10%), Bangladesh (8%) och Turkiet (5%).
De största importländerna för elektriska cyklar var Taiwan (57%), Schweiz (13%), Vietnam (11%), Kina (7%) och Turkiet (6%).
During the last two decades, China has made two-thirds of the world’s bicycles (60-70 million of 110 million annually). Most of the rest come from other Asian countries. Europe is back to producing ten million bikes annually, but the US only manufactures 60,000 bicycles per year.
https://solar.lowtechmagazine.com/2023/02/can-we-make-bicycles-sustainable-again.html, citing Routledge Companion to Cycling from 2022.
Cykelkorsningar behöver siktröjas i Uppsala. Kommunen vill skapa bättre sikt långvarigt, genom att röja sly med mera.
Karta med alla dokumenterade platser
Passerar du något ställe som behöver bättre sikt meddela uppsala@cykelframjandet.se
In this video, Derek Muller tries to find the correct answer to why bicycles are stable.
Two wheels
Cargo bikes
- Xtracycle, extra sturdy electric bikes with longer-than-normal rear wheelbase to carry two children or lots of cargo.
- Convercycle, a bike that transforms to cargo bike, via Core77
- En informativ presentation av nätverket "Cykla med lastcykel"
Lastcykelguiden, en märkesoberoende guide till lastcyklar och lastkärror.
Peppe Hämeenniemis presentation om lastcyklar (PDF) från Cykelfrämjandets cykelträff aug 2022.
Three wheels or more
- Electric tricycle that leans into corners, a concept from BMW (not produced yet). Cargo area between the two rear wheels, and the front is able to tilt in curves. Chain-based drive mechanism that looks complicated.
10 min video by Not Just Bikes.
Copenhagen is a great city, but it's not Amsterdam ... or any other Dutch city for that matter. This video explores the differences in street design taken by Copenhagen and citites in the Netherlands, to discover some of the finer points of what makes for great urban design.
Färre bilskjutsar gav tryggare skolväg och piggare barn.
Via Cyklistbloggen.
Författaren bakom studien, Anna-Karin Lindqvist, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet, har deltagit i ett avsnitt av Cykelfrämjandets poddcast: "Utmaningen är inte barnen – det är föräldrarna".
Endast omkring 30% av svenska barn når rekommendationen för fysisk aktivitet och bara hälften av barnen använder aktiva skoltransporter. Förutom den samhälleliga utmaningen som detta innebär för barns hälsa och kognitiv förmåga, har det också en negativ inverkan på klimatet och trafiksäkerhet nära skolorna. Dessutom följer barns fysiska vanor med in i vuxenlivet och därmed har den fysiska inaktiviteten på sikt en betydande hälsoekonomisk negativ effekt.
Hennes forskningsprojekt "Aktiva skoltransporter" går att läsa om i flera vetenskapliga artiklar men har även lett till publikationer i flera tidningar/bloggar:
- Cykelväg till skolan kan vara vägen till framgång, Skolledaren, 2019
- Aktiva skoltransporter – elevers upplevelser av att gå och cykla till skolan under vintern, kandidatuppsats, 2018, (PDF)
- Active School Transportation in Winter Conditions: Biking Together Is Warmer, International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019
- Children's motivation overcame parental hesitation: active school transportation in Sweden, Health Promotion International, 2019
- Låt barnen cykla till skolan för att minska smittspridning, debattartikel, Göteborgs-Posten
- Hon vill få barnen att cykla till skolan, Luleå kommuns nyhetssajt "Vårt Luleå", 2019
- Målet: 80 procent ska gå eller cykla till skolan, IT-pedagogen, 2020
- Stort forskningsanslag till Aktiva skoltransporter, Luleå tekniska universitet, 2020
- Så ska fler barn cykla eller gå till skolan, Extrakt (Formas), 2020
- Lägre förväntad medellivslängd än sina föräldrar, Norrländska Socialdemokraten, 2019