594 private links
Färre bilskjutsar gav tryggare skolväg och piggare barn.
Via Cyklistbloggen.
Författaren bakom studien, Anna-Karin Lindqvist, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet, har deltagit i ett avsnitt av Cykelfrämjandets poddcast: "Utmaningen är inte barnen – det är föräldrarna".
Endast omkring 30% av svenska barn når rekommendationen för fysisk aktivitet och bara hälften av barnen använder aktiva skoltransporter. Förutom den samhälleliga utmaningen som detta innebär för barns hälsa och kognitiv förmåga, har det också en negativ inverkan på klimatet och trafiksäkerhet nära skolorna. Dessutom följer barns fysiska vanor med in i vuxenlivet och därmed har den fysiska inaktiviteten på sikt en betydande hälsoekonomisk negativ effekt.
Hennes forskningsprojekt "Aktiva skoltransporter" går att läsa om i flera vetenskapliga artiklar men har även lett till publikationer i flera tidningar/bloggar:
- Cykelväg till skolan kan vara vägen till framgång, Skolledaren, 2019
- Aktiva skoltransporter – elevers upplevelser av att gå och cykla till skolan under vintern, kandidatuppsats, 2018, (PDF)
- Active School Transportation in Winter Conditions: Biking Together Is Warmer, International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019
- Children's motivation overcame parental hesitation: active school transportation in Sweden, Health Promotion International, 2019
- Låt barnen cykla till skolan för att minska smittspridning, debattartikel, Göteborgs-Posten
- Hon vill få barnen att cykla till skolan, Luleå kommuns nyhetssajt "Vårt Luleå", 2019
- Målet: 80 procent ska gå eller cykla till skolan, IT-pedagogen, 2020
- Stort forskningsanslag till Aktiva skoltransporter, Luleå tekniska universitet, 2020
- Så ska fler barn cykla eller gå till skolan, Extrakt (Formas), 2020
- Lägre förväntad medellivslängd än sina föräldrar, Norrländska Socialdemokraten, 2019