594 private links
- https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220912-2
- https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220912-1
EU:s medlemsländer producerade 13.5 miljoner cyklar (med eller utan elassistans) under 2021, en ökning med 11% jämfört med 2020.
De största EU-producenterna var Portugal (2.9m), Rumänien (2.5m) och Italien (1.9m).
Sverige, Danmark och Finland producerade jämförelsevis få cyklar (ca hundra tusen sammantaget, varav majoriteten i Sverige).
Under 2021 exporterade EU:s medlemsländer 1.5 miljoner icke-elektriska cyklar (en ökning med 16% jämfört med 2020) plus drygt 300 tusen elektriska cyklar (ökning med 15%).
Importen uppgick till drygt 5.7 miljoner cyklar plus ca 1.1 miljoner elektriska cyklar (ökning med 17% och 37%, respektive).
De största importländerna utanför EU för icke-elektriska cyklar var Kambodja (27%), Taiwan (26%), Kina (10%), Bangladesh (8%) och Turkiet (5%).
De största importländerna för elektriska cyklar var Taiwan (57%), Schweiz (13%), Vietnam (11%), Kina (7%) och Turkiet (6%).
During the last two decades, China has made two-thirds of the world’s bicycles (60-70 million of 110 million annually). Most of the rest come from other Asian countries. Europe is back to producing ten million bikes annually, but the US only manufactures 60,000 bicycles per year.
https://solar.lowtechmagazine.com/2023/02/can-we-make-bicycles-sustainable-again.html, citing Routledge Companion to Cycling from 2022.