593 private links
Our world is built up of roads and cars to get us to our destination! But what about cycling and even walking? Have we been brainwashed to think that the car is always king?
Via Krister Isaksson's blog, also see masto thread (both in Swedish).
Det första föredraget av Petter Falk (doktorand på Karlstads universitet) var riktigt bra. Man får hoppas Trafikverket lyssnar.
For the individual owning the car, It is very high. When we take the societal costs into consideration, it is even higher.
- A paper from Gössling et al., 2019, "The Social Cost of Automobility, Cycling and Walking in the European Union", 10.1016/j.ecolecon.2018.12.016, via CityNerd (youtube video).
- Another paper by Gössling et al. in Ecological Economics, 2022 was really eye-opening. Over 50 years, the total lifetime cost of ownership of a "cheap" car will reach 600,000 EUR, out of which almost a third is effectively a subsidy from society to the car's owner. If you are considering owning your own car, I strongly recommend to at least skim this paper (CC license, HTML and PDF freely available).
- Another paper (Mattioli et al., Energy Research & Social Science, 2020), this is one is a review that considers our car dependence from a systems of provision approach. Quite interesting if you want to learn more about the of the political-economic underpinnings of car dependence (CC license, HTML and PDF freely available).
- A 2023 paper that tells how the car industry has deliberately pushed motorists into greater debt in order to save itself: The financialisation of car consumption. Nice summary in this Mastodon thread.
The Gössling paper generated some news items across the web, for example
- Kea Wilson, StreetsBlog USA, 2022. Takes an American perspective, which mainly means that everything gets worse.
- Carlton Reid, Forbes, 2022. Again, puts an American perspective on the numbers, but correctly states that "cars suck more cash than most people imagine".
I also remember a Youtuber doing a nice video on the Gössling paper, but I cannot recall enough about it to find it at the moment. Maybe I will find it later.
By Not Just Bikes. An informative, well-researched and fun video as usual. Must watch for anyone living in modern cities, really.
The infographic plots cities around the world based on the urban population density and per capita transport energy use. North American cities are the least dense with highest energy use, while Asian, African, Latin American and European cities have varying densities, but fall in the category of low energy use per capita.
Via reddit.
Färre bilskjutsar gav tryggare skolväg och piggare barn.
Via Cyklistbloggen.
Författaren bakom studien, Anna-Karin Lindqvist, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet, har deltagit i ett avsnitt av Cykelfrämjandets poddcast: "Utmaningen är inte barnen – det är föräldrarna".
Endast omkring 30% av svenska barn når rekommendationen för fysisk aktivitet och bara hälften av barnen använder aktiva skoltransporter. Förutom den samhälleliga utmaningen som detta innebär för barns hälsa och kognitiv förmåga, har det också en negativ inverkan på klimatet och trafiksäkerhet nära skolorna. Dessutom följer barns fysiska vanor med in i vuxenlivet och därmed har den fysiska inaktiviteten på sikt en betydande hälsoekonomisk negativ effekt.
Hennes forskningsprojekt "Aktiva skoltransporter" går att läsa om i flera vetenskapliga artiklar men har även lett till publikationer i flera tidningar/bloggar:
- Cykelväg till skolan kan vara vägen till framgång, Skolledaren, 2019
- Aktiva skoltransporter – elevers upplevelser av att gå och cykla till skolan under vintern, kandidatuppsats, 2018, (PDF)
- Active School Transportation in Winter Conditions: Biking Together Is Warmer, International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019
- Children's motivation overcame parental hesitation: active school transportation in Sweden, Health Promotion International, 2019
- Låt barnen cykla till skolan för att minska smittspridning, debattartikel, Göteborgs-Posten
- Hon vill få barnen att cykla till skolan, Luleå kommuns nyhetssajt "Vårt Luleå", 2019
- Målet: 80 procent ska gå eller cykla till skolan, IT-pedagogen, 2020
- Stort forskningsanslag till Aktiva skoltransporter, Luleå tekniska universitet, 2020
- Så ska fler barn cykla eller gå till skolan, Extrakt (Formas), 2020
- Lägre förväntad medellivslängd än sina föräldrar, Norrländska Socialdemokraten, 2019
Kairo har närmare 20 miljoner invånare och bedömdes av Världshälsoorganisationen WHO år 2018 att ha de näst värsta luftföroreningarna i världen.
Enligt tidningen Egypt Independent fokuserade diskussionerna mellan Kamel al-Wazir och Volvo på ett projekt som innebär att etablera ett BRT-system på ringleden i Kairo i samband med att leden byggs ut med fler körfält.